تحقیقات بازار

برنامه ریزی و هدف داشتن

برنامه ریزی و هدف داشتن

مهم‌ترین موضوع برای رسیدن به موفقیت این است که باید بدانیم که در چه موقع، چه‌کاری را باید انجام دهیم.

برخی از کسب‌وکارها در شرایط متوسط می‌مانند و این خود باعث سقوط آن‌ها می‌شود و برخی از مشاغل بعد از مدتی نابود و با کلی بدهی از دور خارج می‌شوند.

شما قبل از شروع به کار باید تکلیف خود را مشخص کنید و باید بدانید در کسب‌وکار خودتان چه هدفی دارید و چه نیازهایی دارید.

در برخی از مشاغل کوچک یا بزرگ هرگز به سطح مطلوب نمی‌رسند و شاید هم بعد مدت کوتاهی از دور خارج ‌شوند. و ورشکسته و بدهکار کردند.

در اینجا با دو گروه از افراد که در یک نوع کسب‌وکار مشخص فعالیت می‌کنند، مقایسه می‌کنیم.

گروه اول: افرادی که  مشغول کسب‌وکار خودشان هستند، به دنبال یافتن موقعیت و یا شرایطی  برای ایجاد تغییر در سبک کسب‌وکارشان می‌باشند؛ حتی ممکن است ساعت کار کمی و در مقابل  درآمد نسبتاً  خوبی هم داشته باشند.

گروه دوم:  در مقابل افرادی را مشاهده می‌کنیم که با توجه به ساعت کار طولانی‌تر و کار سخت‌تر؛ با درآمد خیلی کمتری ادامه می‌دهند.

راستی چه اتفاقی رخ‌داده است . چرا این‌همه اختلاف باید باشد و ریشه آن کجاست.
باید تصمیم بگیریم در کدام گروه هستیم و برای رسیدن به استقلال مالی چه اقداماتی را باید انجام دهیم. باید تفاوت را درک کنیم؛ و به نقطه‌ضعف پی ببریم.

موضوع مشخص است باید استاد سطح خودمان باشیم، باید در حوزه کسب‌وکار خودمان حرف اول را بزنیم، به عبارتی باید متخصص شویم . ساده‌ترین مثال وقتی سوار بر تاکسی بشویم و بفهمیم  راننده ناشی است و اصلاً این‌کاره نیست و گواهینامه هم ندارد و قبلاً هم چند تصادف سخت داشته، آیا ادامه می‌دهیم؟ اگر به ما بگویند خلبان هواپیمای تازه فارغ‌التحصیل شده و این اولین پرواز او است و البته با نمره 10 قبول‌شده است ولی پسر رئیس فرودگاه است چه احساسی داریم و یا اینکه متوجه بشویم بهترین خلبان جهان مسئول پرواز هواپیما است و از کودکی بدون پدر بزرگ‌شده است. و اگر حق انتخاب داشته باشیم، اصلاً شرایط پدر خلبان برای ما مهم است، مهم مهارت و توانمندی او در هدایت هواپیما.

حالا اگر بگویند این پرواز و این هواپیما بدون هرگونه برنامه‌ریزی حرکت خواهد کرد چطور باز با چه دیدگاهی اقدام می‌کنیم.

نکته دیگری که اینجا مطرح می‌شود برنامه‌ریزی است.

باید  در کار خودمان به بالاترین سطح برسیم و قبل از آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. حالا برای برنامه‌ریزی ما باید یک هدف دقیق و مشخص داشته باشی و رسالت خودمان را مشخص کنیم.  هر انسان بایست برای خودش هدف و رسالت مشخص داشته باشد.

یک مثال: در فیلم‌های حیات‌وحش  به‌دقت نگاه کنید؛ یک شیر برای حمله به یک‌کله آهو به دنبال همه نمی‌رود بلکه فقط به دنبال یکی آز آن‌ها که درصد شانس بیشتری برای رسیدن به آن را دارد، انتخاب و حمله می‌کند.

برای رسیدن به اهداف نباید برای رسیدن به همه آن‌ها هم‌زمان اقدام کنیم بلکه باید به برای هر هدف یک برنامه مستقل داشته باشیم و با اهداف کوچک شروع کنیم.

نتیجه :

در ابتدایی مسیر اهداف و رسالت خودمان را مشخص کنیم و سپس برای رسیدن   به آن برنامه‌ریزی با دقت و مشاوره گرفتن از متخصصین، برای رسیدن به بالاترین سطح از توانمندی در کسب‌وکار خودمان باشد .

 

 

#جعفر_کریم‌نژاد

#صفر_تا_صد_کسب‌وکار

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *