فرهنگ  سؤال و پرسش در توسعه کسب‌وکار

فرهنگ  سؤال و پرسش در توسعه کسب‌وکار

بخش اول

مقدمه

اصولاً نحوه فکر کردن انسان به‌صورت سؤال و جواب  است.

 زیرا فقط عقل  براى انسان است  نه موجودات دیگر و تمام‌کارهای انسان بر پایه سؤال و جواب است به‌عنوان مثل صبح که از خواب بیدار می‌شویم با چنین سوا لاتی روبرو هستیم

 چی بخورم؟

چی بپوشم؟

باکی مشورت کنم ؟

کجا برم؟

باکی برم؟

یک تکنیک ساده وجود دارد تا شما در محیط کسب‌وکارتان متفاوت‌تر از روزهای گذشته عمل کنید و به نتایج متفاوتی برسید و آن  ایجاد فرهنگ سؤال پرسیدن است

البته باکمی تمرین و هوشمندانه عمل کردن می‌توانید با سؤالات مناسب به نتایج مناسب برسید

یادتان باشد

سؤال عالی = پاسخ عالی

سؤال خوب = پاسخ خوب

سؤال ب = پاسخ بد

حالا اگر به دنبال پاسخ‌های بهتری هستید به دنبال سؤالات بهتری باشید

چند نمونه سؤال

چگونه می‌توانم این کار را بهتر از گذشته انجام دهم؟

 

اصولاً سؤالات دودسته هستند گروه اول سؤالات قدرتمند و نیروبخش و گروه دوم سؤالات ضعیف کننده یا به عبارتی سؤالات در دو گروه هستند یا مثبت و یا منفی

انرژی  فراوانی در سؤال پرسیدن وجود دارد و این شما هستید که این انرژی را با طراحی نوع سؤال هدایت می‌کنید، با سؤال پرسیدن درواقع کانون توجه ما به پاسخ‌های خاص هدایت مشود، شما می‌توانید با تغییر در نحوه سؤال پرسیده آینده کسب‌وکارتان را متحول کنید  

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «القلوب أقفال و مفاتحها السؤال» (غررالحكم، ص‏60) قلب‌ها بسته‌شده و كلید آن سؤال است. یا «العلم خزائن و مفتاحها السؤال» (كنزالفوائد، ج‏2، ص‏107) علم خزینه‌ای است كه كلید آن سؤال است.

ویژگی سؤال خوب

1 ایجاد حس خوب : وقتی احساس خوبی دارید حتماً به نتایج خوبی هم خواهید رسید

2 افزایش آگاهی : سؤالات خوب باعث می‌شود تا به آگاهی جدید برسید.

3 تمرکز : سؤالات مناسب باعث ایجاد تمرکز در موضوع موردنظر می‌شود.

4 عملکرد : سؤال مناسب ایجاد انگیزه و عملکرد بهتر و بیشتری می‌شود .

5 آموزش : سؤال مناسب باعث می‌شود تا آموزش پذیر باشیم و بیشتر یاد بگیریم.

 

چند نمونه سؤال  مناسب

چگونه محیط کسب‌وکار شادی داشته باشیم ؟

از این مشکلی که پیش‌آمده چه درس‌هایی می‌توان گرفت؟

این موضوع چه سودی برای ما دارد؟

 در شرایط فعلی چگونه افزایش درآمد داشته باشیم ؟

توانمندی خودم و همکارانم چه چیزهایی هستند؟

چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم و از آن لذت ببرم؟

چگونه می‌توانم این شرایط را تغییر دهم ؟

 

درواقع پرسیدن مساوی است با رهبری کردن خودمان و کسب‌وکارمان و پرسنل مان

دقت کنید :

کیفیت کسب‌وکار شما، بستگی به سؤالات شما دارد .

به‌هیچ‌عنوان سؤالات منفی از خودتان و دیگران نپرسید. سؤالات را در قالب مثبت طراحی کنید و به پرسید.

اولین تأثیر سؤال چه خوب و چه بد این است که آن موضوع موردتوجه قرار می‌دهیم و کانون توجه ما را شکل می‌دهد و باعث می‌شود بر آن موضوع تمرکز کنیم و به نتایج آن برسیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *